Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee u kunt beheren hoe uw lokale bedrijf wordt weergegeven in Google-producten, zoals Google Maps en Zoeken. Als u een bedrijf heeft dat services op een bepaalde locatie levert aan klanten of als u services levert aan klanten binnen een aangegeven servicegebied, kunnen mensen u vinden via Google Mijn Bedrijf. Als bedrijven zijn geverifieerd op Google, is de kans twee keer zo groot dat gebruikers ze als betrouwbaar beschouwen.

Stel uzelf voor dat u een potentiële klant bent. Deze klant is drie straten verwijderd van uw winkel en is op zoek naar iets waar u in de buurt het beste in bent (misschien heeft hij uw reclamebord gezien of heeft een bekende hem over uw bedrijf verteld). Wat vindt deze klant dan als hij op Google naar uw services zoekt?

Als u ervoor zorgt dat uw bedrijf wordt weergegeven op Google Mijn Bedrijf, kunnen klanten de door u geleverde producten en services vinden, contact met u opnemen en uw locatie vinden.

En het is allemaal gratis.

Laten we eens kijken hoe lokale zoekresultaten deel uitmaken van online marketing.

Uw spoedcursus in online marketing

Er zijn verschillende manieren waarop u kunt beheren hoe uw bedrijf online wordt weergegeven:

  • Zoekmachineoptimalisatie, of SEO (Search Engine Optimization), verwijst naar de manier waarop resultaten worden weergegeven wanneer iemand een zoekmachine zoals Google gebruikt. We noemen dit organische zoekresultaten. U kunt niet betalen om te wijzigen hoe en waar organische zoekresultaten worden weergegeven. Ze worden bepaald door een aantal factoren, zoals hoe relevant ze zijn voor de oorspronkelijke zoekopdracht. Informatie over het verbeteren van uw SEO.
  • Zoekmachinemarketing, of SEM (Search Engine Marketing), verwijst naar advertenties die u koopt om te worden weergegeven bij zoekresultaten. Dit is wat u kunt doen met het online advertentieprogramma AdWords van Google. Als u klaar bent om te adverteren voor uw bedrijf, raden we u aan te beginnen met het gebruiksvriendelijke programma AdWords Express.
  • Met Google Mijn Bedrijf kunt u worden opgenomen in lokale resultaten die op verschillende manieren in Google Maps en Zoeken worden weergegeven. Deze resultaten zijn afgestemd op specifieke geografische gebieden zodat gebruikers bedrijven in de buurt kunnen vinden. Informatie over hoe Google lokale resultaten rangschikt.

Kortom: SEO, SEM en beheer van lokale resultaten zijn allemaal manieren waarop u uw online aanwezigheid kunt verbeteren. Laten we lokale resultaten en wat u kunt doen met Google Mijn Bedrijf eens van dichterbij bekijken.

Wat u kunt doen met Google Mijn Bedrijf

De voordelen van Google Mijn Bedrijf kunnen worden ingedeeld in drie categorieën.

  1. De online informatie over uw bedrijf correct en actueel houden
    • Informeer Google over uw openingstijden, website, telefoonnummer en locatie (een adres, servicegebied of plaatsmarkering, afhankelijk van uw bedrijf)
    • Gebruik de mobiele app zodat u uw online aanwezigheid overal up-to-date kunt houden
  2. Communiceren met klanten
    • Plaats foto’s van uw bedrijf en uw producten en services
    • Verzamel en reageer op reviews van klanten
  3. Nieuwe klanten werven
    • Verbeter de manier waarop uw bedrijf online wordt weergegeven zodat nieuwe klanten u kunnen vinden
    • Verwijs klanten naar uw website
    • Als u zover bent, kunt u overwegen locatiegebaseerde advertenties met AdWords Express te gebruiken om een nog grotere doelgroep te bereiken

Is Google Mijn Bedrijf geschikt voor u?

Laten we dat uitzoeken.

Wat voor soort bedrijf beheert u?

Google Mijn Bedrijf kan uitermate geschikt zijn voor uw bedrijf.

Google Mijn Bedrijf is bedoeld voor bedrijven die persoonlijk contact met klanten hebben tijdens specifieke openingstijden. Het product is niet bedoeld voor bedrijven die uitsluitend online actief zijn, huizen die worden verhuurd of verkocht of bedrijven die nog niet zijn geopend. Meer informatie over deelnamevereisten voor Google Mijn Bedrijf.

Voor grotere bedrijven biedt Google Mijn Bedrijf ook een tool om veel locaties te beheren. Meer informatie over bulklocatiebeheer.

Klaar om aan de slag te gaan? Klik op de knop om u aan te melden en ga naar de volgende pagina van deze handleiding.

Google Mijn Bedrijf is alleen beschikbaar voor bedrijven die persoonlijk contact hebben met klanten en kan helaas niet worden gebruikt door bedrijven die uitsluitend online actief zijn. Meer informatie over deelnamevereisten voor Google Mijn Bedrijf.

We hebben echter goed nieuws. U kunt het succes van uw bedrijf nog steeds vergroten met Google via AdWords Express, het gebruiksvriendelijke online advertentieplatform van Google.

Tips om uw onderneming optimaal te presenteren in Google

Voeg een custom knop toe

Breng uw klanten op de hoogte van het laatste nieuws. Zorg ervoor dat u uw doelgroep vanaf de eerste zoekopdracht in Google bereikt. Met een nieuwsbericht met call-to-action knop kunt u uw klanten informeren en motiveren om uw website of aanbieding te bezoeken.

Voeg uw evenementen toe

Toon uw evenementen aan uw doelgroep. Vanaf de eerste zoekopdracht binnen Google geeft u uw bezoekers de mogelijkheid om uw evenementen te bekijken en direct tickets te reserveren.

Google Business View

Met Google Business View laat u uw klanten vanaf de eerste zoekopdracht in Google virtueel binnenkijken. Middels een virtuele tour gemaakt met dezelfde techniek als Street View geeft u uw klanten de mogelijkheid om virtueel kennis te maken met uw onderneming. De virtuele tour wordt gekoppeld aan de Google zoekmachine en Google Maps, daarnaast is de virtuele tour eenvoudig te plaatsen op uw website of Facebook.